Friday, July 17, 2009

Pilven ja veden balladi

Rakkaat lukijat (eli kaikki noin kolme lukijaa),

Pahoittelut tosi pitkästä tauosta! Tässä välissä vaihdoin kaupunkia Hangzhouhun (joka on siis kuitenkin noin puolentoista tunnin junamatkan päässä Shanghaista eli lähellä) ja toiseen harjoittelupaikkaan. Tämä paikka on kuitenkin huomattavasti parempi kuin Shanghain, sillä pääsen tekemään videoita - asia, jota rakastan.

Sen lisäksi, että päiväni ovat olleet täynnä mahtavia videohommia, on Kiinan internet-tilanne muuttunut jälleen kerran huonompaan. Jo aikaisemmin Blogspot oli blokattu, mutta nyt viimeaikaisten tapahtumien myötä myös Facebook (jonka kautta aikaisemmin lähetin tekstini blogiini) on blokattu.

Mutta tämä politiikasta, en jaksa jauhaa aiheesta jota en tunne eikä minulla ole sanottavaa. Elokuviin!

Olen jo kauan luvannut ruotia kolmatta Shanghaissa näkemääni kiinalaiselokuvaa. Sen nimi on The Knot eli Solmu, vaikka alkuperäinen elokuvan nimi kääntyisi jotakuinkin "Pilven ja veden balladi" - kuvaa siis kahden rakastavaisen, Qiushuin (syksyn vesi) sekä Biyunin (jadenvärinen pilvi) halki ajan ja paikan kestävää tarinaa.



Elokuva alkaa järkyttävän pitkällä jatkuvalla kamera-ajolla (joka on kyllä selvästi tietokoneistettu) alkutekstien rullatessa verkkaisesti ruudulla. Tarinan alussa Qiushui on ulkomaan vaihdosta Taiwaniin palaava lääkäriopiskelija, joka palkataan rikkaan Biyunin perheen pienemmän lapsen (eli Biyunin pikkuveljen) englannin kielen kotiopettajaksi. Biyun ja Qiushui kuitenkin rakastuvat, mutta pariskunta joutuu eroamaan, kun sota alkaa ja Qiushui vasemmistolaisen aatteen siivittämänä joutuu pakenemaan manner-Kiinaan. Eletään siis 1940-lukua, kun kommunistit ja demokraatit väänsivät kättä Kiinan tulevaisuudesta.

Tässä vaiheessa täytyy mainita, että elokuva (joka ilmestyi 2006) on ensimmäinen suuri filmi, ns. blockbuster, joka on tehty yhteistuotantona Taiwanin, Hongkongin ja manner-Kiinan välillä.

Enivei, Qiushui ja Biyunin yhteys katkeaa sotatilan takia eivätkä postit tahdo löytää perille. Samaan aikaan rintamalla Qiushuin kanssa palveleva sairaanhoitaja rakastuu tähän. Elokuva seuraa pitkälti Qiushuin sisäistä kamppailua kahden naisen välillä: yhden, jota hän todella rakasti mutta josta ei ole kuulunut pitkään aikaan mitään ja toisen, jonka kanssa hänellä voisi olla todellinen tulevaisuus.

Tarinankerronnan tavaksi on valittu kovin monista nykyelokuvista tuttu takaumin kertominen. Elokuvan alussa kuvataan nykyhetkeä ja jo vanhaa Biyunia, jonka kotoa muuttomiehet siirtävät tavaroita pois. Samalla kun eri tavarat sytyttävät niihin liittyvät muistot, myös Biyunin veljentytär on kiinnostunut samasta tarinasta ja seikkailee ympäri kaakkois-aasiaa vihjeiden perässä. Rakenteellisesti tällainen eeppinen monen aikakauden takaumien kautta kerrottu elokuva muistuttaa aikanaan näkemääni The Notebook -elokuvaa hyvin paljon. Mikä ei ole lainkaan huono juttu.

Leikkauksessa olisi tosin vielä parannettavaa. Kohtauksien välillä on läpi elokuvan eräänlainen fade out -transitio, joka käy nopeasti häiritsevän huomiotaherättäväksi, koska joka kerta elokuva ikään kuin pysähtyy odottamaan sen sijaan, että tarina etenisi jouhevasti.

Joka tapauksessa, The Notebookista ja vastaavista elokuvista kiinnostuneet löytänevät The Knotista mukavaa seuraa pariksi tunniksi.

Tähän päättyy kiinalaisten elokuvien arviotrilogiani, seuraavassa entryssä palataan enemmän matkabloggauksen kaltaisiin kirjoituksiin. Milloin se sitten tuleekaan. Peace out!

No comments: